english polski
Marysia Stokłosa Aktualności
 

Nowy Teatr: Maria Stokłosa „Ciało w działaniu” – warsztaty dla dzieci

Warszawa/Nowy Teatr: Program edukacyjny w 2018 roku

Nowy Teatr zaprasza na warsztaty dla dzieci w wieku 9-12 lat, które poprowadzi Maria Stokłosa. Planowane jest 10 spotkań dla szkół podstawowych. Taniec będzie przewodnikiem dla dzieci w poznawaniu swojego ciała. Podczas zajęć pojawią się elementy improwizacji ruchowych, gier choreograficznych, pracy z dotykiem, ćwiczeń na wyostrzenie zmysłów i rozwijanie wyobraźni.

Bilety: 35 zł/5 zajęć.

Obowiązują zapisy: warsztaty@nowyteatr.org.

Dzieci spróbują skupić się na własnych, wewnętrznych odczuciach podczas ruchu, zamiast na tym jak wygląda to, co robią. Będą uczyć się jak opisywać ruch słowami i rysunkami, jak rozwijać myślenie poetyckie i jak łączyć wewnętrzne odczucia z ekspresją. Poznają też proste metody rozluźniania ciała i radzenia sobie ze stresem.

 

Wychodząc od działania – z Marią Stokłosą rozmawia Katarzyna Słoboda

Wywiad

Wychodząc od działania, jak mówi Maria Stokłosa „to wprowadzenie ciała w ruch. To katalizator, w którym tożsamość, stany emocjonalne, taniec i wyobraźnia podlegają transformacji i destabilizacji. Tylko ciągła zmiana uwagi jest elementem stałym”.

Maria Stokłosa zaprosiła mnie do przyglądania się jej pracy. W sierpniu, po niezwykle intensywnych pokazach w Ladomku na osiedlu Jazdów, postanowiłam porozmawiać z Marią o praktyce, ucieleśnieniu, uważności, decyzyjności i języku. 

Katarzyna Słoboda: Tytuł projektu to Wychodząc od działania, a ja chciałabym zapytać „do czego?” Co wyznacza horyzont tego projektu? Nie chodzi mi o cel, ani finał, ale o horyzont właśnie, do którego ciągle, z każdym pokazem, z każdym momentem dzielenia się praktyką, z każdą rozmową się zbliżasz?

Maria Stokłosa: To trudne pytanie. Zawsze podczas pracy nad przedstawieniem jako choreografka, w pewnym sensie wychodziłam od działania. Ani nie od wyobraźni, ani nie od koncepcji, ale od działań, które wyznaczają punkt startu. Chodziło o to, żeby ruszyć i zobaczyć, jaki jest stan wyjściowy, po prostu zobaczyć, co powstanie. W tym projekcie sytuacja jest podobna, tylko za każdym razem zaczynam  w pewnym sensie od zera – nie ma tego procesu w czasie, w którym pracujesz nad materiałem, a potem z niego wybierasz i dochodzisz do jakiegoś materiału, który przycinasz z różnych stron i esencjalizujesz. W przypadku tego projektu sam proces działania i jego obserwacji, wprowadzenie ciała w ruch, są tym, czym dzielę się z widownią. Ale to chyba nie do końca jest odpowiedź na pytanie o horyzont…

K.S.: Trochę jest. Dla mnie taka metoda pracy jest też sposobem na testowanie możliwości pokazania praktyki…

M.S.: Wydaje mi się, że właśnie nie chodzi tu o prezentację praktyki, lecz raczej o pokazanie , że tym właśnie jest sztuka choreografii, z tego się składa – z takiego materiału można wybierać i komponować. Obawiam się sformułowania „pokazywanie praktyki”. Uważam, że to samo w sobie nie jest żadną wartością. Nie chodzi o pokazywanie tego, co akurat obecnie praktykuję. Praktyka sama w sobie nie jest celem, ale służy temu, żeby być biegłym w pracy z ciałem w ruchu, z improwizacją, z wytwarzaniem materiału; żeby być na nie gotową i uważną, ćwicząc je w praktyce. Tak rozumiane działanie jest w tym momencie esencją mojej sztuki i dlatego dzielę się nim, nie praktyką. Pokazuję miejsce, w którym nie podejmuję jeszcze wszystkich decyzji choreograficznych. Oczywiście wybieram na bieżąco zadania, których się podejmuję, ale dążę także do stanu częściowej utraty kontroli. Interesuje mnie wyjście poza obszar, w którym wiem, czym jest taniec i jaka jest moja rola jako performerki.

Całą rozmowę można przeczytać na portalu taniecPOLSKA[pl]: http://taniecpolska.pl/krytyka/490

 

Studium Muzyka

27.04.2017 godz. 19:30

Zapraszamy na pokaz inaugurujący tegoroczną edycję projektu Centrum w Procesie. Maria stokłosa na nowo podejmuje temat relacji muzyki i tańca. Jak manewrować pomiędzy fantazją o tradycyjnej dominacji muzyki nad tańcem, a postulatem równouprawnienia? Artystka sprawdza czy możliwy jest związek otwarty, zamiast małżeństwa. Stan, w którym wiele możliwości jest w zasięgu ręki. Pokaz STUDIUM MUZYKA będzie prezentacją choreograficznych inspiracji muzyką obecnych w pracach zaproszonych choreografek Centrum w Ruchu i ich gości.

 

Centrum w Procesie jest platformą kameralnego współuczestnictwa widzów i artystów w procesie tworzenia choreografii. 

 

miejsce: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Żegańska 1A

Wstęp na wydarzenie: wolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MaMa Perform z okazji dnia matki

20 maja o godzinie 18

W Miejskim Teatrze Miniatura na Aleji Grunwaldzkiej 16 w Gdańsku będzie można zobaczyć spektakl MaMa Peform.

MaMa Perform jest spektaklem, którego tematem przewodnim jest macierzyństwo: stereotypy z nim związane, społeczne i kulturowe wyobrażenia o nim, ale przede wszystkim osobiste doświadczenia uczestniczek - matek. Maria Stokłosa zebrała i połączyła to wszystko w serię wieloznacznych obrazów, w których równorzędne role odgrywa to co ważne, to z czego się śmiejemy, świętości, wulgaryzmy i banały życia codziennego. Rola matki nie ulega tu zaszufladkowaniu. Widzimy prawdziwe kobiety, ich troski, ich pytania (o to co tracimy, a co zyskujemy dzięki doświadczeniu macierzyństwa) i ich marzenia o tym jak mogłoby być. Celem MaMa Perform jest zarówno aktywizacja grupy matek, które podczas kilku miesięcy poznawały tajniki eksperymentalnego tańca i tworzyły materiał do spektaklu, jak również zaangażowanie odbiorców do dialogu na temat macierzyństwa.

www.teatrminiatura.pl/pl/repertuar/detail/493/dzien-matki-w-miniaturze-mama-perform/

więcej o tym spektaklu w zakładce: Choreografia > MaMa Perform.

 

Intercontinental w ramach Sceny Tańca Studio

23 maja, godz 21:15

 

Solo z 2012 roku znowu na scenie. 

Więcej o spektaklu w zakładce: Choreografia > Intercontinenta

oraz na: teatrstudio.pl

 

Strona 1 z 7 następna »